Leren zwemmen is in ons waterrijke land van levensbelang. Wij wonen niet alleen in de buurt van water, maar we zoeken het water ook graag op.
Daarom is het een must dat kinderen al op jonge leeftijd leren zwemmen. Met de SuperSpetters zwemlesmethode van de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) leren kinderen op een leuke manier goed zwemmen. Daarnaast is er veel aandacht voor persoonlijk contact, zowel met de ouders als met het kind.
Met SuperSpetters leren kinderen vanaf 4 jaar zwemmen in klein groepjes van maximaal 12 personen. Deze zwemlessen worden gegeven door 2 gediplomeerde lesgevers. U kunt kiezen uit 1 of 2 keer per week zwemles, voor het behalen van het zwemdiploma en zowel zwemvaardig als zwemveilig (Vergelijkbaar met zwemdiploma ABC) te zijn. De duur van het leren zwemmen ligt tussen 7 maand en 2 jaar. Dit is een inschatting en zeker geen garantie! Ieder kind is anders en leert op zijn of haar eigen snelheid.
Wat zijn de voordelen van SuperSpetters
De belangrijkste voordelen van SuperSpetters zijn:
• Voor kinderen vanaf 4 of 5 jaar
• Groepjes van maximaal 12 kinderen
• Gediplomeerde lesgevers + VOG
• De borstcrawl, rugcrawl,schoolslag en rugslag als uitgangspunt
• Survivalelementen en fun
• Gebruik van een badmuts, zwembril en flippers (niet verplicht)
• Een eigen zwemboek en stickerposter om voortgang te volgen
• Beloningsmomenten met stickers
• Regelmatige kijlessen voor de ouders over vorderingen van het kind
Opbouw van het Zwemlestraject.
In de eerste fase van de zwemles raken kinderen gewend aan het water. Na deze fase staan de borstcrawl en rugcrawl centraal. Dit zijn voor veel kinderen natuurlijke zwemslagen, die daardoor makkelijker aan te leren zijn. Later in het traject leren de kinderen de enkelvoudige rugslag en de schoolslag. Verschillende survivalelementen, bijvoorbeeld de HELP-houding, onderwaterzwemmen,hurksprong en draai lengte/breedte as worden al in een vroege fase aangeleerd. We vinden het namelijk belangrijk dat kinderen niet alleen goed leren zwemmen, maar dat ze zich ook kunnen redden in het water tijdens onverwachte situaties.
Gebruik materiaal
Tijdens de zwemlessen maken kinderen gebruik van bandjes, kurkjes, duikbril en zoomers (kleine flippers). Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op het oefenen van de zwemslagen en leren ze sneller zwemmen. De ervaring leert dat kinderen het zwemmen met deze materialen erg leuk vinden.
De zoomers zorgen voor goede krachtige crawlbenen. De zwembril wordt alleen gebruikt bij oefeningen waarbij de zwemslagen worden aangeleerd of verbeterd. Alle vaardigheden waarbij onderwateroriëntatie en survival centraal staan worden zonder zwembril uitgevoerd
Kinderen ontvangen bij aanvang van het zwemlestraject een persoonlijk zwemboek en een stickerposter. In dit zwemboek zitten leuke zwemlesverhalen voor de kinderen, kunnen beloningsstickers worden geplakt en staat handige informatie voor de ouders. Beheerst het kind een zwemonderdeel goed, dan kan hij/zij een sticker bijplakken in het boek of op de poster. Zo is goed te volgen, wat al goed gaat en wat nog beter geoefend moet worden.
Eindtermen Zwemdiploma (gelijk aan diploma ABC)
Gekleed:
- Voetsprong
- 50 meter zwemmen, met slag naar keuze
- Onder mat door zwemmen en over mat heen klimmen
- Hoekduik gevolgd door voorwerp aantikken op 1.5 m onder wateroppervlakte
- 30 sec. HELP-houding uitvoeren
- 30 sec. watertrappen
- Zelfstandig op de kant klimmen
Badkleding:
- 150 meter achter elkaar in slag naar keuze
- 25 meter borstcrawl
- 25 meter rugcrawl
- 50 meter enkelvoudige rugslag
- 50 meter schoolslag
- Afzetten vanaf de waterlijn en uitdrijven in borstligging (10 sec.)
- Afzetten vanaf de waterlijn en uitdrijven in rugligging (10 sec.)
- Kopsprong gevolgd door zwemmen door een gat in zeil op 6 meter
- Draai om lengte-as en draai om breedte-as
- Wrikken (3 meter voorwaarts, draaien, 3 meter achterwaarts)
- Hurksprong
- Met een koprol te water.